lørdag den 11. januar 2014

Så kom vi da igang med 2014...


Fedt at se gymnastikpigerne igen i IK Rosendal Gymnastik - både de 5-årige, mine medinstruktører og alle de 25-årige på "pilates, puls og power", hvor vi knokler i troen på, vi så aldrig bliver ældre.
Jeg bliver stadig overrasket over, hvor fantastisk det er at være instruktør. De 16 5-årige piger giver så meget livsglæde videre. Ikke fordi det er let - slet ikke som uerfaren - men fordi vi griner, bliver udfordret og har det sjovt sammen. Og så fordi det også er dejligt, at være sammen med unge mennesker om at planlægge - at se deres engagement og ideer.
Også dejligt at se alle de søde unge mennesker på Sortebakkeskolen igen. Ferien var lang, alligevel kunne mange af os nok godt bruge mere ferie (forkælede danskere), men det var nu også godt at se hinanden igen.
Især synes jeg ,det er spændende lige nu at arbejde med flipped classroom i matematik i 8. klasse. Jeg har nok gang i et par projekter mere, end tiden tillader, men dette projekt har eleverne hjulpet med a søsætte ved at vi i fællesskab har fundet læringsvideoerne. Jeg har lavet en plan for, hvilke faglige områder, vi skal igennem, samt hvilke mål og pointer, de skal forstå ved hvert forløb. Herefter har eleverne i mindre grupper fundet passende videoer til forløbene, og vupti, så er vi igang.
Og det er til dels positivt. Jeg ville selvfølgelig gerne have haft mere styring og indflydelse på læringsvideoerne - optimalt set, have lavet dem selv. Men når det nu ikke har været muligt, så synes jeg faktisk, kompromisset er ret godt. Når eleverne får set videoerne! Hvis de ikke får dem set hjemmefra, har de ikke noget fælles sprog ift. at løse opgaverne. Jeg har sat dem i grupper, hvor der er en dygtig matematikelev i hver gruppe, som kan hjælpe de andre. Denne elev kan altså spørges, når der arbejdes. Men hvis videoen ikke er set, så kan vedkommende ikke svare med de fagudtryk, som er blevet lært derigennem - og så falder det lidt til jorden igen.
Når videoerne er set, så fungerer det rigtig godt. Faktsik så godt, at jeg keder mig!!! Bare rolig - jeg sætter mig ikke med fødderne oppe på katederet og glor ud over gruppen. Jeg nyder at have tid til at nå rundt til alle grupperne flere gange, at høre dem diskutere løsningsmetoder og hjælpe hinanden, at have tid til at spørge lidt ekstra ind. Og hvis jeg er så heldig, at det fortsætter, at få eleverne igang med mere af den mundtlige matematik og forklaringerne, når jeg kommer ud til gruppen.
Jo jo - jeg rækker måske ud efter stjernene, men håbet og troen er der endnu :-)
Børnene, jeg selv har produceret, var også glade for at se deres klassekammerater og lærere igen, og hvor var vi trætte fredag, hvor Disney-sjov og X-factor blev nydt med varmet frost-pizza og lidt slik inden vi måtte give fortabt - og heldigvis havde mulighed for at sove længe idag. Det er hårdt, når vækkeuret plager os.
Jeg er blevet temmelig hooked på de sociale medier og falder ofte i at følge diskussioner på Twitter, finde ideer på Pinterest eller se venner og bekendtes liv på Instagram og Facebook. Og sådan en fredag aften i selskab med tabletten er da helt fantastisk.