fredag den 28. marts 2014

En for alle - alle for en

Kursus i matematik

Fantastisk, inspirerende, lærerigt, fængende, super-godt.
Jeg kom hjem med informationer og lysten til at komme igang med de nye ideer boblende udenpå.
Jeg skal så meget igang med mere bevægelse og undervisning udendørs. Jeg skal lære at slippe kontrollen. Jeg skal fange elevernes tillid og arbejde endnu mere på motivation.
Luksus var der også plads til :-)
I høj grad blev jeg bekræftet i, at mine forsøg på at dreje undervisningen en smule og mine mange timers arbejde i relationsarbejdet er godt givet ud - i hvert fald i forhold til de elever, der står i vanskeligheder - andre kan måske opleve det som spild af tid og timer. Det konstante dilemma - at være 24 i klassen og kun have 45 minutter.
Mit grundsyn blev dog bekræftet. Du skal være aktiv for at lære (her ville de så i højere grad også have den fysiske aktivitet med, så flere sanser kommer i spil - dog er bøger og skrivebordsarbejde IKKE bandlyst). Du skal være positivt indstillet og åben overfor de udfordringer der stilles - så de skoletrætte elever skal fanges og motiveres. Vi kan ikke banke læring ind i hovedet af dem.
Hjerneforskeren Kjeld Fredens havde et meget lærerigt oplæg. Ham kan jeg anbefale at lytte til, og jeg ville ønske at samtlige af mine kolleger havde hørt hans input.
Et oplæg om unges motivation og relationsarbejdets væsentlige plads i skolesystemet får mig til at frygte reformens betydning for min forberedelsestid - jeg får mere tid med eleverne - og på den måde til relationsarbejdet, men jeg er bange for, at jeg ikke fåår tid til at imødekomme elevernes behov ved at finde egenet materiale til dem alle.
Til slut forskellige underviseres bud på anderledes matematikundervisning - med mere bevægelse, kreativ tænkning og afsæt i dagligdagen. Klart ting jeg skal have inkorporeret meget mere i min undervisning. Jeg kunne have en mistanke om, at det lige nu kun er mig, der ser sammenhængen til hverdagen?

Volker
Kjeld Fredens

Ingen kommentarer:

Send en kommentar