tirsdag den 29. oktober 2013

Filmakademiet



Endnu en kursusdag dette skoleår. Og igen inspirerende.
Og praktisk planlagt.

Man tager eleverne med til undervisning, hvor de bliver undervist i forskellige kompetencer inden for filmproduktion af professionelle filmfolk sammen med elever fra andre skoler.
Samtidig er lærerne på kursus i filmproduktion, så skolen skal ikke bekymre sig om vikarer (hvilket ofte er den fordyrende del af kursusbudgettet på "min" skole), men jeg skal bare dækkes ind af de lærere, som skulle have haft klassen, som jeg har medbragt.

Eleverne har jeg ikke nået at høre, hvad de lavede, men jeg forventer, at vi har fået elever med hver deres specialer. Vi har haft cirka 5 elever på hvert af kurserne: instruktør, klipper, scenograf/skuespil, fotograf og kostumier/skuespil. Så klassen er nu klar til at producere film i grupper, hvor vi kan udnytte elevernes kompetencer.

Samtidig har jeg fået opdateret mine kendskaber til producerrollen. Vi har diskuteret hvordan vi bedst vejleder, når der skrives synopser/manuskripter, hvordan vi får ideudviklet og fokuseret igen. Vi har kigget på filmlinjen som hjælpemiddel og sammen lignet med filmlinjenTEMA, som er en helt ny lillesøster til filmlinjen, som godt kan virke uoverskuelig at arbejde med.
Lærerne erfaringsudvekslede også rigtig meget angående kendskaber til kurser, hjemmesider, programmer, kontakter, ideer til undervisningsforløb og meget meget mere.

Jeg er spændt på at høre elevernes vurdering af dagen - der var en del teori, meget sidden ned og lytte, hvilket ikke er deres bedste arbejdsmåde, men jeg håber, de alligevel har fået en masse viden og kundskaber med derfra.

Tidligere har vi på 9. årgang været på filmlejrskole på Station Next, hvorfra mange af underviserne kom. Filmlejrskoler er virkelig værd at anbefale. Det er et koncentreret, højt fagligt, inspirerende og lærerigt forløb, hvor eleverne typisk er højt motiverede pga. det konkrete udbytte, de professionelle fagfolk og udstyr og den høje grad af ejerskab og fællesskab der er omkring produktionen. Vi producerede i 2012 filmen HJÆLP sammen med vores 9. årgang og Station Next.
stillbilleder 7 FL.jpg

Filmlinjen
FilmlinjenTEMA
Station Next
HJÆLP - film

Ingen kommentarer:

Send en kommentar