lørdag den 14. september 2013

Hvordan vi lever livet...

Godnathistorier er et helligt ritual i vores hjem og få straffe er værre end at miste godnathistorien. Her til aften var det min tur til at læse for skønne skønne Jakob, som ofte bruger sin 6-års logik meget fornuftigt.
Da vi skal vælge historie, tager jeg en biblioteksbog ud af hylden og læser titlen for ham ("Far, mor og hele balladen" af Glenn Ringtved).
"Den har jeg også fået læst på skolen til bibliotekstime"
Ingen yderligere kommentarer, så jeg spørger, om vi bare skal aflevere den igen.
"Mor, man må altså gerne læse bøger mere end én gang. Man kan jo ikke leve hele livet og kun læse bøger, man ikke har læst før"
Tag den...
Lidt kendt og lidt nyt - god plan sønnike :-)

Vi fik læst "Drengen, der voksede for meget" af Sisse Ramholt med illustrationer af Toril Bækmark. En meget anbefalelsesværdig bog, om at skabe rum og plads for drengen - meget konkret beskrevet og meget forståeligt og det ligger lige for at få talt om de børn, som det kan være svært at rumme i børnehave eller skole. Desuden er illustrationerne bare utrolig smukke, meget neutrale med få klare farver, der understreger det luftige og konkrete i bogen rigtig godt. For de ældste børnehavebørn og indskolingsbørnene.


Med Ada læser jeg "F for Fatima" af Lise Andersen - en bog om forholdene i Yemen, hvilket giver anledning til rigtig mange snakke om kulturforskelle, børneopdragelse, børns rettigheder til for eksempel at gå i skole, piger/kvinder i forhold til drenge/mænd, religioners ritualer (påklædning, mad mm.), rettigheder i samfundet til jobs, læger/hospital og meget meget mere. Hun ville slet ikke kunne læse bogen selv, men er meget nysgerrig og interesseret, og jeg synes bogen fungerer rigtig godt, da den tydeligt viser nogle af de problemstillinger der er - i hvert fald med vestlige øjne - i Yemen, uden vi møder en fuldstændig kuet pige. Fatima er en pige med lyst til livet, hun har kærlige forældre, som er forstående og lyttende, og alligevel møder vi kulturen og hverdagen, hvor kvinder og piger ikke prioriteres lige så højt som mænd. En meget realistisk bog uden at udstille Yemen som en verden af pinsler.
Ada læser selvstændigt med Spiderwick-fortællingerne af Tony DiTerlizzi og serien om Mini af Christine Nöstlinger. De to serier meget forskellige. Spiderwick præsenterer det fantastiske og utrolige univers, mens Mini er hverdags-serien, der helt konkret fortæller om de oplevelser et barn støder på i hverdagen. Ada har behov for begge, da sproget i Spiderwick-fortællingerne kan være udfordrende med mange nye ord og begreber, mens Mini-bøgerne bare kan sluges lynhurtigt.
Hun ønsker sig desuden bøger i serien "Min søster vampyren" af Sienna Mercer.


Jeg selv er igang med "Engelshjerte" af Maria Helleberg - en forfatter, jeg aldrig går galt i byen med.
Denne bog om Ann Sophie Rewentlow, der bliver gift til venstre hånd med Kong Frederik til trods for sin mors modstand.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar