torsdag den 19. september 2013

Kaffedag

Så oprandt dagen for vores første forsøg med at afholde kaffedag i vores udskolingsklasse. Hyggeligt blev det i hvert fald.
Jeg må dog tilskrive det hårde arbejde med forberedelserne til min kollega, så derfor blev det jo også nemt for mig.
Eleverne havde i løbet af dagen stillet de forskellige projekter frem, som vi har arbejdet med siden sommerferien. Og det tydeliggør dda også for os lærere, hvad vi rent faktisk når.
Der var digitale portrætter, hvor de havde billedmanipuleret og skrevet lidt om dem selv. Der var en historie og hulemaleri fra hytteturen, samt fotoudstilling og artikel til avisen. Der var blogs, hvorpå der kunne ses matematikbevis og fysikforsøg - og selvfølgelig arbejdet med selve bloggen. Der var lommefilm om hudkræft - en kampagne der skal forebygge hudkræft ved at oplyse om effekten af at gå i solarie. Der var film og artikel fra en politikers besøg på skolen. Og så var der udsmykning af klassen - døren, hvor der var sat fotos op fra hverdagen i klassen.
Eleverne var blevet efter skoletid for at forberede dagen ved at bage kage og lave kaffebord udenfor klassen, og rigtig mange forældre dukkede op til en lille snak og for at se de ting, som eleverne har produceret. Alting i en uformel og hyggelig tone.
Forældrene får mulighed for at lære hinanden at kende i en ny klasse og i udskolingen, hvor eleverne ofte selv klarer transport frem og tilbage til aktiviteter.
Lærere og forældre har mulighed for at snakke lidt om løst og fast og få bedre kendskab til hinanden.
Eleverne tager ansvar og får et socialt sammenhold og lærer at stå frem overfor andre og fortælle om deres produkter og læring.
For mig var det klart en succes at afholde dagen, og jeg glæder mig til næste gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar